Tiedote 5.7.2013: Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyö 40 vuotta

Tiedote 5.7.2013: Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyö 40 vuotta

6.7.2013

Herättäjän nuorisotyö viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlaansa. Ensimmäinen nuorisosihteeri aloitti yhdistyksessä vuonna 1973, mistä lähtien nuorisotoiminta sekä rippikoulutyö Aholansaaressa vakiintui kehittyäkseen pikkuhiljaa nykyiseen muotoonsa.

Herättäjä-Yhdistyksen (H-Y) nuorisotyö on osa ev.lut kirkon nuorisotyötä. Pyrkimyksenä on rohkaista nuoria kasvamaan ja elämään kristittyinä, osana yhteiskuntaa sekä yhteydessä omaan kotiseurakuntaansa. Siionin virsien veisuu, seurat, talkoot, rippikoulu- ja isoskoulutus, sekä yhteistyö seurakuntien kanssa ovat H-Y:n nuorisotyön keskeisiä toimintamuotoja. Körttihenkisen nuorisotoiminnan ilmapiiri on avara ja suvaitseva.

Nuorisotyön juhlavuoden kampanja ”Katso ihmistä”

Katso ihmistä -nimellä vietettävä juhlavuosi sisältää neljä painosanaa: armo, toivo, oikeus, ja vastuu. Nämä teemat ovat tuttuja yhtälailla Raamatusta, Siionin virsistä, gospelveisuista, ja aivan jokapäiväisestä arjesta. Ihmisten tehtävänä on julistaa armoa, valaa toivoa, taistella oikeudenmukaisuuden puolesta, ja kantaa yhteistä vastuuta. Toisen ihmisen huomaaminen on lähtökohtana kaikelle hyvän puolesta toimimiselle. Juhlavuoden myötä Herättäjän nuorisotyö järjestää juhlakonsertteja, sekä mm. julkaisee nuorteniltamateriaalia ja vuosikirjan.

Herättäjän nuorisotyön 40-v juhlakonsertit Haapajärven Herättäjäjuhlilla

Haapajärven Jäähallissa la 6.7. klo 17.00 ja 21.00.

H-Y:n nuorisotyön juhlavuosi kokoaa yhteen tunnettuja laulaja-lauluntekijöitä, joiden körttihenkiset gospelkappaleet ovat kaikuneet ihmisten äänilevyillä ja -huulilla jo neljällä vuosikymmenellä. Konsertin osittain yhteislaulettava ohjelmisto ilmentää juhlavuoden painosanoja, sekä esittelee körttigospelin tuttuja ja myös tuntemattomampia helmiä. Illan vakuuttava solistikaarti koostuu lauluntekijöistä itsestään, paikalla ovat Jaakko Löytty, Kari Haapala, Jukka Jyrä, Teppo Nuorva, Jouko Mäki-Lohiluoma, Mika Nuorva ja Pekka Kosonen. Juhlaorkesterissa soittavat Jarkka Rissanen, kitara; Mikko Pellinen, kosketinsoittimet; Mika Nuorva, basso; Antti Rintala, rummut; Maritta Manner ja Leena Untamala, taustalaulut.

Syksyllä 2013 järjestetään myös Katso ihmistä -juhlakonserttikiertue, joka käsittää 13 konserttia yhdellätoista eri paikkakunnalla.

Lisätietoja, kampanjamateriaali, logot ja bannerit:

Antti Rintala, nuorisosihteeri, Herättäjä-Yhdistys, p. 040-719 8227, **@**

Mika Nuorva, nuorisosihteeri, Herättäjä-Yhdistys, p. 0400-346 439, mika.nuorva@h-y.fi

Herättäjä-Yhdistyksen lapsityön hanke

Keväällä 2013 Herättäjä-Yhdistyksessä on alkanut uusi lapsityön hanke. Hankkeen tavoite on, että paikallistasolla kaikissa herännäisyyden keskeisissä kokoontumisissa – seuroissa ja kirkkopyhissä – ja kaikissa yhdistyksen tapahtumissa otettaisiin lapset ja perheet paremmin huomioon.

Hankkeessa kehitetään Herättäjän omaa lapsi- ja varhaisnuorisotyötä, luodaan yhteyksiä kirkon kasvatustyön toimijoihin, ja tuotetaan materiaalia kasvatustyöntekijöiden, vapaaehtoisten pyhäkouluopettajien ja perheiden käyttöön.

Haapajärven herättäjäjuhlilla on mahdollisuus liittyä lapsityön tukirenkaaseen, missä samalla voi tilata joka toinen kuukausi ilmestyvän herännäishenkisen puuhapaketin lapselle. Lapsityö on esillä herättäjäjuhlilla nuorisotyön kojulla.

Lisätietoja: Aluesihteeri Minna Ruuttunen, 040 7793695, **@**

Herättäjä-Yhdistyksen opiskelijatyö

Herättäjä-Yhdistys tekee opiskelijatyötä suurimmissa opiskelijakaupungeissa. Opiskelijatyön kantavina voimina ovat opiskelijatyön yhteyshenkilöt, jotka tiedottavat alueen opiskelijaseuroista ja järjestävät tapahtumia yhdessä seurakunnan oppilaitos- ja korkeakoulutyöntekijöiden ja H-Y:n opiskelijasihteerin kanssa.

Helsingissä, Oulussa, Kuopiossa ja Joensuussa opiskelijatyön keskuksina toimivat ylioppilaskodit. Heränneiden ylioppilaskotien asukkaat ovat erilaisista taustoista tulevia monien eri alojen opiskelijoita, joita herännäisyys tavalla tai toisella yhdistää. Helsingin sydämessä sijaitseva “Körttikoti” on perustettu 1928 ja siellä asuu tällä hetkellä noin 21 opiskelijaa. Ouluun perustettiin ylioppilaskoti syksyllä 1994, ja siinä on neljä asukaspaikkaa. Kuopion 7-paikkainen koti aloitti syksyllä 2000, ja Joensuussa on asunut neljä opiskelijaa vuodesta 2005. Tämän syksyn asukashaku Körttikodeille kestää 12.7. asti.

Lisätietoja: opiskelijasihteeri Raisa Jarkkola, 040 719 7728, **@**

pdf liite