Tiedote 6.7.2013: Herättäjä-Yhdistyksen vuosikokous

Tiedote 6.7.2013: Herättäjä-Yhdistyksen vuosikokous

6.7.2013

Herättäjä-Yhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Haapajärvellä lauantai-aamuna. Kokoukseen osallistui 131 yhdistyksen jäsentä.

Kokouksen avauspuheenvuorossaan yhdistyksen puheenjohtaja, rehtori Jukka Hautala pohti herännäisyyden tulevaisuutta muuttuvassa maailmassa. Hautala korosti, että vain sisällöllä kansanliike voi perustella oikeutuksensa - asema tai historia eivät riitä. ”Minulla riittää uskoa siihen, että herännäisyydellä on sisältöä ja sille oma selkeä paikka Suomen Siionissa ja Kristuksen kirkossa”, Hautala sanoi, ”Olkoon tämä liike evankeliumin asiassaan rohkea, dialogiin asettuva, ihmisten tasalle tuleva, sydämen sivistynyt, utelias ja nöyrä.”

Hautala käsitteli puheenvuoronsa lopuksi myös yhdistyksen tulevaisuuden haasteita organisaationa. Työntekijöitä on vähän, tehtäviä paljon ja työkenttä laaja. On toiminnan kannalta tärkeää, millaisia valintoja tehdään. Mistä on luovuttava, mihin on satsattava? Tekeekö yhdistys kaikkea, mitä ennenkin, vai pitääkö keskittyä harvempiin toimintoihin? Onko yhdistys olemassa pääasiassa ystäviään varten, vai pyritäänkö myös ulospäin? Miten yhdistää jatkuvuus ja vakaus – ja toisaalta hereillä olo, tuoreus, rohkea liikkeen ääni? Näiden kysymysten ratkaisemiseen Hautala peräänkuulutti rehellisyyttä ja rohkeutta tarkastella ei vain omaa sisäistä tilaa vaan myös körttiläisen kansanliikkeen tilaa ja tulevaisuutta.

Herättäjä-Yhdistyksen vuoden 2012 tilinpäätöksen tulos oli ylijäämäinen 81 641 euroa. Satunnaiset tuotot vaikuttavat merkittävästi yhdistyksen taloudelliseen tulokseen ja sen vuoksi yhdistykselle on tyypillistä isot tuloksen vaihtelut. Yhdistys sai kolme testamenttilahjoituksia tilikauden aikana. Yhdistyksen omavaraisuusaste on korkea, 81%. Herättäjä-Yhdistyksen jäsenmäärä oli 5 901. Yhdistys julkaisee Hengellistä Kuukauslehteä ja lehden levikki oli 4 985. Yhdistyksen henkilökunnan määrä on 19. Yhdistys rahoittaa toimintansa pääosin kolehti- ja lahjoitusvaroin. Yhdistyksen vuosibudjetti oli 2,2 milj. euroa ja yhdistyksen toiminnasta ulkopuolisten avustusten määrä oli viime tilikaudella 5 %

Äänestyksen jälkeen Herättäjä-Yhdistyksen päätoimikuntaan valittiin jatkavina jäseninä nuorisotyönohjaaja Mauno Nivala Lahdesta, pastori Taina Manninen Kuusamosta ja toimittaja Marjatta Pulkkinen Kiuruvedeltä sekä uutena jäsenenä piispa Kaarlo Kalliala Turusta.

Päätoimikunta päättää mm. toiminnan päälinjoista ja taloudesta.

Vuosikokous hyväksyi yksimielisesti päätoimikunnan esityksen yhdistyksen uusiksi säännöiksi. Esitys kokonaisuudessaan on luettavissa mm. Herättäjä-Yhdistyksen nettisivuilta.  Päätoimikunnan nimi muuttuu hallitukseksi. Päätoimikunnan/hallituksen koko pienenee asteittain kahdestatoista yhdeksään. Yhdistyksessä tulee jatkossa olemaan yksi varsinainen tilintarkastaja (Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastusyhteisö).

Lisätietoja: Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen, p. 050 337 1535, **@** ja Herättäjä-Yhdistyksen puheenjohtaja, rehtori Jukka Hautala, p. 050 344 2796, **@**