Tiedote 7.7.2013: Haapajärveltä Lapuan herättäjäjuhlille

Tiedote 7.7.2013: Haapajärveltä Lapuan herättäjäjuhlille

7.7.2013

Tiedotustilaisuus 7.7.2013  klo 12.30

Haapajärven herättäjäjuhlilla koettiin viikonlopun aikana tiivis yhteisöllisyyden tunnelma. Juhlatoimikunnan puheenjohtaja Kari Tiirola uskoo, että tiivis juhla-alue omalta osaltaan loi yhteenkuuluvuutta. Myös iloiset ja auttavaiset talkoolaiset loivat juhlille yhteishenkeä.

- Uskon, että yhteisöllisyys ei ole ollut poissulkevaa, vaikka kävijä ei kuuluisikaan herätysliikkeeseen.  Juhlilla ei ole ollut raja-aitoja, eikä seiniä. Ja katto on ollut korkealla.

Juhlien kattona on ollut Ronkaalan alueen yllä sinisenä hohtanut taivas ja jopa kuumasti porottanut aurinko. Herättäjäyhdistyksen juhlajärjestelijä Osmo Kangas arvioi, että sunnuntain päätösseuroihin mennessä juhlille on osallistunut noin 27.000 kävijää.

- Odotimme 20.000-30.000 kävijää ja noihin lukemiin päästiin. Lauantain päiväseuroissa kävijöitä oli eniten, noin 10.000.

Myös Kangas on ollut tyytyväinen  juhlajärjestelyihin. Kaupungin ja seurakunnan työntekijät ovat olleet koko sydämellään mukana ja esimerkillään houkuttaneet muutkin talkoolaiset ahertamaan. Hän uskookin, että siitä hyvä henki syntyy. Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen painottaakin, että herättäjäjuhlien järjestelyissä kaupungeilla ja seurakunnilla on ratkaiseva osuus. Se nousee esille jo silloin kun juhlien järjestämisestä jätetään yhdistykselle anomus.

Haapajärven Herättäjäjuhlilla on Juntusen mukaan käsitelty monipuolisesti juhlien tunnusta Sanasi annoit. Siitä on saanut eväitä niin uskolle kuin elämälle laajemminkin.

Haapajärven herättäjäjuhlien pääsihteeri Esko Muilu kiittelee myös haapajärvisiä ihmisiä. Vielä toukokuussa näytti siltä, ettei majoitustiloja ja talkoolaisia ole riittävästi, mutta kesäkuussa molempia oli yllin kyllin. Muilu laskee, että talkoolaisia kertyi kaikkiaan 1.360. Lisäksi nuoria on ollut runsaasti mukana körttipastillien myynnissä.

Sunnuntaina Esko Muilu sai luovuttaa juhlien yhtenä viestikapulan toimivan karttataulun Lapualle, jossa vuoden 2014 herättäjäjuhlat järjestetään 4.-6.7.   Lapua juhlatoimikunnan puheenjohtaja Juha Ikola kertoo, että juhlien tunnuksella Tule Kristus huomiseenkin  pohditaan niin läsnäoloa tässä hetkessä kuin tulevaisuutta.  Juhlien logossa kahvikuppi, kello ja aurinko muistuttavat läsnäolemisesta arjessa.

Karttataulun ottivat vastaan Lapuan juhlien pääsihteerit  Paula Pääkkönen ja Terttu Holma. He vakuuttivat, että juhlajärjestelyt ovat Lapualla jo hyvällä mallilla. Juhla-alue,  Kiviristi, on tuttu jo 30 vuoden takaisilta herättäjäjuhlilta.

Herättäjäjuhlien jatkosta on lyöty lukkoon jo vuoden 2015 juhlat Sotkamossa ja vuosi 2016 Vantaalla. Simo Juntusen mukaan nyt neuvotellaan vuoden 2017 juhlista Nilsiän kanssa, vuodesta 2018 Tampereen kanssa ja vuoden 2019 juhlista Nivalan kanssa. Päätökset riippuvat kuntien ja seurakuntien panoksesta.