Tiedote 20.6.2018: Hengelliset ja poliittiset laulut mahtuvat Tampereen tuomiokirkon siipien suojaan

Tampereella kuullaan heinäkuun alussa Suojaavat siivet -konserteissa ainutlaatuinen ja ristiriitainenkin ohjelmisto. Esitettävät kappaleet on valittu puhuttelevuuden, ei musiikkityylin mukaan. Tampereen tuomiokirkossa lauluja tulkitsevat Laura Malmivaara, Heikki Hela, Tuomas Juntunen, Eriikka Väliahde ja Jaakko Löytty.

Konsertin ohjelmiston ovat koonneet gospelmuusikko Jaakko Löytty, papit Markku Komulainen ja Jyrki Koivisto sekä näyttelijä Eriikka Väliahde. Mukana on musikaalimusiikkia, vanhoja virsiä ja työväenlauluja.

- Päätimme, että haluamme laulaa ja kuulla hengellisiä ja poliittisia lauluja, siis merkityksellisiä lauluja, joiden sanat ovat vahvoja ja puhuttelevia, Eriikka Väliahde kertoo.

- Konserttimme musiikki on merkityksellistä ja siksi myös ristiriitaista. Toisen pyhä on toiselle vähemmän pyhää. Ajattelimme, että vuoden 1918 sisällissodan merkkivuonna voisimme laulaa kirkossa, suojaavien siipien alla, täysin palkein ja hyvässä sovussa.

Eriikka Väliahde lupaa, että Tuomiokirkkoon tuleva kuulija saa nauttia hienoista ja tyylikkäistä klassikkolaulujen tulkinnoista ja kokea ehkä jotain yllättävääkin.

Tuomiokirkko on osa tamperelaisten dna:ta

Tampereen tuomiokirkossa on tapahtunut sen yli satavuotisen olemassaolon aikana monenlaista. Vuonna 1918 kirkko toimi turvapaikkana kaupunkilaisille, ja nykytamperelaisillekin se on yksi kaupungin tärkeimmistä rakennuksista. Tamperelainen ystävä vei Eriikka Väliahteenkin kirkkoon pian, kun hän oli muuttanut Tampereelle. Kokonaisuus teki vaikutuksen.

- Ystäväni ei ollut erityisen uskonnollinen ihminen, mutta silti hän vei minut heti Tuomiokirkkoon, Eriikka muistelee.

- Tajusin jo silloin, että Tuomiokirkko, sen historia ja taide ovat osa tamperelaisen ihmisen dna:ta, oli uskovainen tai ei.

Eriikka Väliahde ei ole tätä ennen varsinaisesti esiintynyt missään Tampereen kirkoista, joten hän saa debytoida Tuomiokirkossa.

- Olen lapsellisen innostunut tästä faktasta, kyseessä on minulle suuri ilo ja kunnia, Eriikka Väliahde sanoo.

Suojaavat siivet -konsertit Tampereen tuomiokirkossa tiistaina 3.7. klo 19 ja lauantaina 7.7. klo 20.30. Liput 22,50 e / 17,50 e ennakkoon Lippu.fi, ovilta 25 e / 20 e tuntia ennen. Konsertit ovat osa Tampereella 6.-8.7. pidettävien herättäjäjuhlien oheisohjelmistoa.