Tiedote 28.5.2018: Heinäkuun herättäjäjuhlilla kokoonnutaan Kalevaan taivasalle

Tiedote 28.5.2018: Heinäkuun herättäjäjuhlilla kokoonnutaan Kalevaan taivasalle

Tampereella Kalevan kirkon ympäristössä on heinäkuun alussa kuhinaa, kun alueelle saapuu tuhansia herättäjäjuhlien juhlavieraita. Herättäjäjuhlat 6.-8.7. ovat herännäisyyden eli körttiläisyyden suurin vuosittainen tapahtuma, ja ne järjestetään tänä vuonna Liisanpuistossa Kalevan kirkon kyljessä. Viikonlopun aikana juhlille osallistuu arviolta 30 000 henkeä.

Juhlille toivotetaan tervetulleiksi kaikki Tampereen seudun asukkaat. Juhla-alueelle on vapaa pääsy, ja paikalle voi tulla kaikessa rauhassa kuuntelemaan, katselemaan ja vaikka syömään jäätelön tai juomaan kahvit. Liisanpuistoon ei pystytetä monista hengellisistä kesäjuhlista tuttua jättitelttaa, vaan juhlat pidetään taivasalla.

Juhlien juhlakentällä järjestetään viikonlopun aikana useammat seurat ja sunnuntaina messu, joka myös televisioidaan. Körttien noin tunnin kestävissä seuroissa vuorottelevat lyhyet puheet ja Siionin virret. Seurapuhujiksi ovat lupautuneet muun muassa kansanedustaja, Euroopan rauhaninstituutin puheenjohtaja Pekka Haavisto, näyttelijä Laura Malmivaara, Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Tampereen piispa Matti Repo.

Juhlilla on laaja oheisohjelma, jossa korostuvat erityisesti konsertit. Suojaavat siivet -konsertissa Tuomiokirkossa kuullaan Siionin virsiä, työväenlauluja ja tekstejä vuodelta 1918, esiintyjinä ovat muun muassa Laura Malmivaara, Heikki Hela, Jaakko Löytty sekä näyttelijät Eriikka Väliahde ja Tuomas Juntunen. Konsertti pidetään kahteen kertaan: tiistaina 3.7. klo 19 ja lauantaina 7.7. klo 20.30.

Perjantai-iltana Sorsapuistossa voi osallistua leppoisaan piknik-konserttiin, jossa lauletaan ja laulatetaan monille tuttuja rippikoululauluja vuosien varrelta. Tilkkutäkki-konsertissa esiintyvät muun muassa Jaakko Löytty ja Pekka Simojoki ja monet muut gospel-muusikot Tampereen seudulta.

Muualta saapuvat juhlavieraat majoittuvat hotelleiden ja koulumajoituksen lisäksi telttakylään Kiovanpuistoon Uintikeskuksen lähettyville ja asuntovaunualueelle Sorsapuiston kentälle. Juhlien pysäköintialue sijaitsee Hakametsän jäähallin pihassa, josta on bussikuljetukset juhla-alueelle. Kauempaa tulevia juhlavieraita on kannustettu saapumaan Tampereelle julkisilla liikennevälineillä, mutta juhlaliikenne aiheuttaa varmasti jonkin verran ruuhkia Kalevan ja Hakametsän seudulle.

Juhlien järjestäjinä toimivat Tampereen ev.lut. seurakunnat, Herättäjä-Yhdistys ry ja Tampereen kaupunki. Juhlat toteutetaan pääosin talkoovoimin. Juhlia valmistelemassa on ollut noin pari sataa aktiivia, ja juhlaviikonloppuna erilaisiin tehtäviin etsitään jopa 1200 talkoolaista. Muutaman tunnin talkoovuorosta saa palkkioksi pullakahvit ja t-paidan, pidempään talkoileville tarjotaan myös ruokaa ja majoitusta.