Tiedote 8.7.2018: Päättyneillä Tampereen herättäjäjuhlilla rohkaistiin murtamaan muureja

Herättäjäjuhlat järjestettiin päättyvänä viikonloppuna Tampereella Kalevan kirkon ympäristössä. Tämän vuoden juhlien tunnuksena oli ”Lähellesi ikävöin”, ote Jaakko Löytyn Siionin virrestä 175. Kantavana teemana monissa seurapuheissa olivatkin läheisyyden, yhteisöllisyyden ja rauhan ajatukset. Myös vuoden 1918 tapahtumia muisteltiin, monesti puhujan oman perhehistorian kautta.

-Tampereen herättäjäjuhlien ohjelman sisällöissä näkyi ja kuului kaksi lankaa, jotka ikään kuin punoutuivat toisiinsa. Ne langat olivat juhlien tunnus ja vuoden 1918 sodan muistaminen, määrittelee Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen.

Juntusen mukaan juhlien kaksi avainsanaa olivat läheisyys ja rauha.

-Niitä kaivattiin ja niihin rohkaistiin. Meitä rohkaistiin murtamaan erilaisia ihmisiä erottavia raja-aitoja ja muureja, siis näkemään jokaisessa oma veljemme ja sisaremme.

Kaupunkitapahtuma keräsi väkeä

Herättäjäjuhlat on pidetty Tampereella edellisen kerran 1967. Ajatus juhlien järjestämisestä kaupungissa toistamiseen oli tuomiorovasti Olli Hallikaisen, joka kiittelee järjestäjätahojen eli Tampereen kaupungin, Tampereen ev. lut seurakuntayhtymän ja Herättäjä-Yhdistyksen sekä satojen talkoolaisten hyvää yhteistyötä.

-Ajattelimme, että kerran puolessa vuosisadassa voisi hyvin viettää Tampereella herättäjäjuhlia, Hallikainen toteaa.

-Nykykörttiläisyyden avaran armon sanoma sopii Tampereen seurakuntien toiminta-ajatukseen ”Lähelle ihmistä — lähelle Jumalaa”. Myös juhlien teema ”Lähellesi ikävöin” tukee toiminta-ajatustamme.

Herättäjäjuhlat ovat Suomen toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat. Suurtapahtuman tuominen keskelle suurkaupunkia vaatii järjestäjiltä paljon. Toisaalta se on myös mahdollisuus: juhlakentällä pidettävien seurojen lisäksi oheisohjelma oli erittäin runsas. Laaja ohjelmavalikoima ja erinomainen sää houkuttelivat juhlille kaikkineen 29 500 osallistujaa.

-Juhlien järjestäminen on ollut oppitunti — tai oikeastaan lukuvuosi — niin käytännön tapahtumajärjestelyistä kuin ihmisenä olemisesta, toteaa juhlien pääsihteeri Petra Perttula.

-Sulateltavaa riittää pitkäksi aikaa, mutta päällimmäinen tunne on valtava kiitollisuus. Ja ehkäpä meidän ei tarvitse odottaa seuraavia Tampereen herättäjäjuhlia ihan viittäkymmentä vuotta!

Ensi vuonna Nivalaan

Ennen sunnuntai-iltapäivän päätösseuroja pidetyssä tilaisuudessa juhlavastuuta symboloiva herännäisjohtaja N. G. Malmbergin lähetyslipas luovutettiin Tampereelta Nivalaan. Nivalassa järjestetään herättäjäjuhlat 5.−7.7.2019 tunnuksella ”Armossa avarassa”.

-Tulevat juhlat ovat Nivalassa kahdeksannet, kertoo kirkkoherra, juhlatoimikunnan puheenjohtaja Sanna Jukkola.

-Nivalasta ja laajemminkin Kalajokilaaksosta oli paljon väkeä täällä ottamassa oppia ensi vuotta varten. Olen levollisin mielin, sillä talkoohenki on vahva meidänkin alueellamme. Jo nyt meillä on mukana paljon sitoutuneita tekijöitä ja uskon, että talkoolaisia löytyy myös varsinaiseen juhlaviikonloppuun.

Jukkola kutsuu tulemaan Nivalan herättäjäjuhlille rohkeasti, vaikkei juhlilla kulkemisen perinteitä olisikaan, tai vaikka körttiläisyys olisi vierasta maaperää.

-Teemme parhaamme, että juhlien puitteet olisivat kunnossa ja jokainen voisi tuntea itsensä tervetulleeksi.

Herättäjäjuhlat saivat alkunsa 1800-luvulla tuolloisen kustannusosakeyhtiö Herättäjän vuosikokouksen yhteydessä järjestetyistä seuroista.

Kyseessä on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiseksi suurimman herätysliikkeen, körttiläisyyden  eli herännäisyyden, suurin vuosittainen tapahtuma, joka järjestetään aina eri paikkakunnalla.

Nyt pidetyt juhlat olivat järjestyksessä 124. Kahtena sotavuotena juhlat on jätetty pitämättä.