Ravintolatoimikunnalle hyvät tärpit talkootyöhön
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Ravintolatoimikunnalle hyvät tärpit talkootyöhön

Tehokas ja toimiva ravintolatoimikunnan esimiestiimi on valmiina ottamaan vastaan talkoolaiset ja herättäjäjuhlille saapuvat juhlavieraat.

Herättäjäjuhlien ravintolatoimikunta ja juhlaravintolan esimiehet saivat tärkeitä vinkkejä herättäjäjuhlien kolmipäiväistä talkoourakkaa varten, kun PPKY Kallion ympäristöterveydenhuollon johtaja Aili Heikkinen kertasi hygieniaan kuuluvia asioita ja mainonnan monitoimimies, toimitusjohtaja Asko Männistö antoi viime hetken vinkit juhlaravintolan asiakaspalvelun onnistumiseksi.

Heikkinen muistutti juhlaravintolan esimiehiä käsihygienian tärkeydestä.

- Elintarviketyöntekijä ei syö purukumia, ei tupakoi työvaatteissa eikä käsittele tarpeettomasti pakkaamattomia elintarvikkeita käsin.

Korut, sormukset, korva- ja lävistyskorut ja kellot hän kehotti jättämään pois ja pukeutumaan puhtaisiin työvaatteisiin. Myöskään kännykkää ei saa käyttää työvuorossa, koska se on epähygieeninen. Ravintolatyöntekijä tulee työvuoroon tuoksutta.

Ravintolatoimikunnan puheenjohtaja Helena Kujala totesi, että ravintolan esimiehille on valmistettu talkoilla mustat suikkahuivit ja esimiesten talkoopaidat ovat siniset. Ravintolan talkoolaisten työasu on vihreä herättäjäjuhlapaita, essu sekä päähineenä perinteisiä huiveja tai keittiömyssyjä.

Esillä oli myös elintarviketyöntekijän lainsäädäntö ja terveys, elintarvikkeiden lämpötilat ja ravintola-alueen siistiminen. Illan aikana esimiehiä perehdytettiin myös ravintolatoimikunnan omavalvontasuunnitelmaan.

- Hyvä palvelu on pienistä asioista kiinni. Kun reilut 20 000 ihmistä tulee samaan paikkaan, kaaos on läsnä koko ajan. Asiakas odottaa hymyä, ruokaa, juomaa ja sämpylää. Hymy näkyy asiakaspalvelun asenteessa, myös roolit ja vastuut vaikuttavat, ohjeisti Asko Männistö ravintolatoimikunnan esimiestiimiläisiä.

Männistön mukaan asiakkaat palvellaan silloin hyvin, kun he saavat enemmän kuin ovat odottaneet.

- Palvelu on olosuhde, hyvä palvelu on ihmissuhde. Ihmiset eivät tykkää ikävystyä jonossa.

Männistö kehotti opettelemaan positiivista asennetta.

- Sillä pärjää pitkälle.

Elisa Kujala

 

Uutiset