Tiedote 1.7.2019: Herättäjäjuhlat alkavat Nivalassa

Tiedote 1.7.2019: Herättäjäjuhlat alkavat Nivalassa

Herättäjäjuhlat pidetään Nivalassa Kyösti Kallion koulun alueella pe−su 5.−7.7.2019.
Juhlajärjestäjinä ovat Nivalan seurakunta, Nivalan kaupunki ja Herättäjä-Yhdistys.
Nivalassa herättäjäjuhlat järjestetään kahdeksatta kertaa, ja kaikkineen nämä ovat 125. juhlat.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat, herättäjäjuhlat, alkavat Nivalassa tämän viikon perjantaina.

- Töitä juhlien eteen on tehty isolla joukolla ja pitkällä aikajänteellä, ja puitteet alkavat olla nyt viimeistelyä vaille valmiina, kertoo juhlatoimikunnan puheenjohtaja, Nivalan kirkkoherra Sanna Jukkola.

- Täällä odotellaan juhlaviikonloppua ja vieraita levollisin mielin.

Nivala on herännäisyyden vahvaa aluetta. Se on myös yksi useimmin juhlavastuuta kantaneista, sillä herättäjäjuhlat järjestetään siellä jo kahdeksatta kertaa.

- Juhlien valmisteluihin ja toteutukseen on sitoutunut melkoinen joukko talkoolaisia, Sanna Jukkola muistuttaa.

- Jokaisesta heistä olen kiitollinen; näin iso tapahtuma voidaan järjestää vain ja ainoastaan siksi, että talkootehtäviin tarttuvia käsipareja on riittävästi.

Juhlien tämänvuotinen tunnus ”Armossa avarassa” on lainaus Siionin virrestä 123. Herättäjäjuhlien luonteeseen kuuluu, että sinne ovat kaikki tervetulleita. Uskon määrää tai sitoutumista liikkeeseen ei kysellä.

- Toivon, että herättäjäjuhlat Nivalassa voisivat olla jokaiselle juhlavieraalle sellainen turvallinen tila, missä saa rohkeasti olla oma itsensä mielipiteineen ja ominaisuuksineen, mutta myös vikoineen ja puutteineen, sanoo Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen.

- Sanotaanhan, että herännäisyys puolustaa arkaa ja ikävöivää uskoa. Sillä mielellä juhlitaan ja toivotetaan kaikki tervetulleiksi.

Keskeisin ohjelma eli seurat, veisuut ja sunnuntain messu järjestetään taivasalla, Kyösti Kallion koulun viereisellä juhlakentällä. Tämän vuoden juhlilla puhujina ovat mm. Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo, näyttelijä Eeva-Maija Haukinen ja laulutaiteilija Esa Ruuttunen.

Puhujia pyydettäessä tavoitteena on saada mukaan tasapuolisesti miehiä ja naisia, pappeja ja maallikoita.

- itse asiassa Nivalan juhlilla tehtäneen historiaa siinä mielessä, että puhujissa on tällä kertaa jonkin verran enemmän naisia kuin miehiä, kun usein vaaka on ollut kallellaan toisin päin, Juntunen toteaa.

- Pääasia on, että monien kaipaamaa hengellistä ravintoa puheiden ja virsien välityksellä on runsaasti tarjolla.

LYHYESTI

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus pitää 2020 Kauhavalla, 2021 Joensuussa ja 2022 Seinäjoella.

Kirkkoherra Sanna Jukkola.

Toiminnanjohtaja Simo Juntunen.