TIEDOTE 29.6.2020: Talkoolaiset toteuttavat herättäjäjuhlat tänä vuonna nettiin

TIEDOTE 29.6.2020: Talkoolaiset toteuttavat herättäjäjuhlat tänä vuonna nettiin

Emilia Karhu Körttiradiossa 2019.

Suomen toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat, herättäjäjuhlat, keräävät vuosittain 20 000–30 000 osallistujaa paljaan taivaan alle veisaamaan Siionin virsiä ja kuuntelemaan lyhyitä puheita. Ainakin yhtä tärkeää juhlilla on myös ”seurustelun sakramentti” eli tuttujen tapaaminen ja uusiin ihmisiin tutustuminen.

- Pyrimme siihen, että herännäistapahtumiin olisi helppo tulla, toteaa Herättäjä-Yhdistyksen yleissihteeri Kalle Hiltunen. - Körttiläisyydessä on tavattu katsoa aika ymmärtävästi ihmisen vaelluksen moninaisuutta. Seuroissa on turvallinen tila.

Herättäjäjuhlien järjestäjänä on vuosittain vaihtuva paikkakunta ja seurakunta sekä taustaorganisaatio Herättäjä-Yhdistys. 1890-luvulta alkaen järjestetyt juhlat on peruttu kolmesti — kaksi kertaa jatkosodan aikana ja kolmannen kerran kesällä 2020. Kauhavalle suunnitellut juhlat on siirretty ensi vuoteen, mutta se ei tarkoita, ettei herättäjäjuhlia tänä kesänä olisi.

- Välittömästi oli selvää, että vaikka fyysiset juhlat siirtyvät, etäjuhlat pidetään nettiradion kautta, Kalle Hiltunen kertoo.

- Olemme toteuttaneet jo vuodesta 2005 juhlilta nettiradiota Körttiradio-nimekkeen alla, kiitos vapaaehtoisten toimittajien. Tänä vuonna Körttiradion kautta toteutetaan juhlat etänä, mutta perinteisesti: seurat, konsertit, nuortenohjelma.

Orpouden tunteesta palvelutehtävään

Körttiradion pioneeri on helsinkiläinen Aapo Rikala, joka aloitti Körttiradion yksinään Saarijärven juhlilla 2005.

- Olin juuri tuona vuonna ollut oppimassa radiotyöskentelyä Laajasalon opistossa ja luulen, että se vaikutti innostukseen — niillä höyryillä mentiin. Koko juhlien aikana sain yhden puolen tunnin paussin!

Pitkän linjan körttiradiolaisena Aapolla on luonnollisesti herättäjäjuhlilla muutamia tärkeitä rutiineja, joista hän ei luovu.

- Lettu pitää jossain vaiheessa saada ja parit salmiakkikörttipastillit ostaa tuliaisiksi jollekin mahdollisimman etäiselle.

Aapo huomauttaa, että hänen pitää saada myös etäjuhlilla ehdottomasti körttipastilleja ja riisipuuroa, mieluiten ruokalipulla.

- Ja minun pumpputermarini on aina Körttiradiossa! Tavallisilla juhlilla se täytetään kentällä hirveän selityksen ja anovan katseen kanssa.

Toinen aktiivinen körttiradiolainen on lohjalainen Emilia Karhu, joka on ollut mukana seitsemisen vuotta.

- Aiemmin koin herättäjäjuhlilla usein orpoutta ja yksinäisyyttä, koska en ole körttisuvusta. Kun löysin oman tehtävän, olen kotiutunut juhlille aivan toisella tavalla ja tutustunut suureen määrään uusia ihmisiä.

Emiliaa kiehtoo radiotyö erityisesti siksi, että leipätyössään hän on kirjoittava toimittaja Kotimaa-lehdessä. Mutta hän on mukana myös velvollisuudentunnosta:

- Haluan välittää juhlan tunnelmia ja ajatuksia heille, jotka syystä tai toisesta eivät juhlille ole päässeet. Koen tämän tärkeäksi ja mielekkääksi palvelutehtäväksi.

Yhdessä vaikka erillään

Erityisesti tänä kesänä Körttiradion väki toivoo hartaasti voivansa tuoda lohtua, iloa ja tunteen yhteisöllisyyden voimasta. Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen antaakin suuret kiitokset kaikille herännäisyyden parissa talkootyötä tekeville.

- Toimintamme ei olisi tässä laajuudessa ollenkaan mahdollista ilman vapaaehtoisia, jotka pyörittävät seuratoimintaa ja myös toteuttavat herättäjäjuhlat, hän sanoo.

- Erikoisesti nyt poikkeusaikana, jolloin emme voi kokoontua yhteen normaalisti, vapaaehtoisuuden voima näkyy. Toivottavasti kuulijat löytävät etäherättäjäjuhlille, kuten toivomme heidän ensi vuonna löytävän Kauhavalle.

Etäherättäjäjuhlat järjestetään osoitteessa www.herattajajuhlat.fi perjantaista sunnuntaihin 3.–5.7.2020. Jo torstai-iltana kuullaan perinteiseen tapaan talkooseurat.

LISÄTIETOJA:

Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen, 050 337 1535
Herättäjä-Yhdistyksen herättäjäjuhlajärjestäjä Kalle Hiltunen, 040 577 9195
etäherättäjäjuhlien ohjelma https://herattajajuhlat.fi/4951-ohjelma
tietoa herännäisyydestä https://herattajajuhlat.fi/4955-media-ja-tiedotteet-2020