TIEDOTE 19.5.2022: Herättäjäjuhlat järjestetään virtuaalisesti

TIEDOTE 19.5.2022: Herättäjäjuhlat järjestetään virtuaalisesti

Herättäjä-Yhdistys ja Kauhavan herättäjäjuhlien juhlatoimikunta ovat päättäneet järjestää herättäjäjuhlat virtuaalisesti 2.–4.7. Valtakunnallinen hengellinen kesäjuhla oli tarkoitus järjestää yleisötapahtumana Kauhavalla.

- Vielä huhtikuussa olimme toiveikkaita koronatilanteen myönteisen kehittymisen suhteen, kertoo toiminnanjohtaja Simo Juntunen Herättäjä-Yhdistyksestä.

- Valitettavasti tilanteen kehittyminen paremmaksi on toukokuun puolella pysähtynyt ja uudet lähialueellekin rantautuneet virusmuunnokset heikentävät mahdollisuuksia viettää juhlia turvallisesti, myös ulkotiloissa.

Järjestäjät arvioivat yhdessä Kuntayhtymä Kaksineuvoisen johtavan ylilääkärin kanssa tilannetta ja totesivat juhlien järjestämiseen liittyvien terveysturvallisuusriskien kasvaneen toukokuussa.

- Tästä johtuen olemme päätyneet toteuttamaan herättäjäjuhlat Kauhavalla pelkästään virtuaalisesti.

Järjestäjät ovat venyttäneet lopullista päätöstä mahdollisimman pitkälle, mutta nyt ei ollut enää mahdollista jäädä odottamaan tilanteen parantumista. Juhlia koskevien isojen taloudellisten sitoumusten takia päätös piti tehdä nyt.

Herättäjäjuhlat oli tarkoitus järjestää Kauhavalla jo 2020, mutta niitä siirrettiin vuodella koronatilanteen vuoksi. Tilalla pidettiin ns. etäjuhlat siten, että ohjelmaa lähetettiin eri puolilta maata.

- Nyt vietämme Kauhavan herättäjäjuhlia, vaikka virtuaalisestikin, korostaa Herättäjä-Yhdistyksen yleissihteeri Kalle Hiltunen.

- Suunnitellut seurat ja osa oheisohjelmasta lähetetään Kauhavalta mahdollisuuksien mukaan sellaisina kuin ne oli suunniteltu tälle kesälle.

Juhlaohjelma lähetetään sekä suoratoistona että radion kautta. Perinteinen Körttiradio kuuluu juhlaviikonloppuna Etelä-Pohjanmaalla ja pääkaupunkiseudulla omien lähettimiensä kautta ja lisäksi nettiradiossa ympäri maailman. Myös Järviradion taajuuksilla lähetetään muutamat seurat.

Päätös on järjestäjille raskas. Herättäjäjuhlille pääsyä on odotettu hartaasti välivuoden jälkeen, ja lukuisat talkoolaiset ovat Kauhavalla tehneet suuren työn juhlien eteen. Lisäksi juhlilla on Herättäjä-Yhdistyksen taloudelle ensiarvoisen tärkeä merkitys.

- Ihmisten turvallisuus on kuitenkin tärkeämpi, ja siksi päädyimme riskiarviossamme tähän ratkaisuun, toteaa Simo Juntunen.

Herättäjäjuhlat ovat aikoinaan syntyneet nykyisen Herättäjä-Yhdistyksen vuosikokouksen ympärille, ja nykyäänkin vuosikokous on yleensä pidetty juhlien yhteydessä.

- Herättäjä-Yhdistyksen hallitus on päättänyt siirtää vuosikokouksen pidettäväksi lauantaina 9.10. Kauhavalla, Juntunen sanoo.

- Seuraavana päivänä on tarkoitus viettää Kauhavan herättäjäjuhlien kiitospyhää, joten vuosikokous täydentää osaltaan viikonlopun ohjelmaa.

Vastaavaa kahden peräkkäisen välivuoden tilannetta ei ole koskaan aiemmin herättäjäjuhlien lähes 130-vuotiaassa historiassa koettu. Vain sotavuosina 1941 ja 1944 juhlat on jätetty pitämättä.

Lisätietoja:

Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen, puh. 050 337 1535
Herättäjä-Yhdistyksen yleissihteeri Kalle Hiltunen, puh. 040 577 9195

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäisistä herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus pitää 2022 Joensuussa, 2023 Seinäjoella ja 2024 Vaasassa.