TIEDOTE 3.7.2021: Herättäjäjuhlia ei peruttu — Kauhavalla juhlitaan virtuaalisesti

Kauhavan virtuaalisten herättäjäjuhlien pieni juhlakenttä on rakennettu kirkon kupeeseen. Kuvassa istumassa talkoopaidoissaan torstai-illan talkooseurojen puhujat Simo Aaramaa, Johanna Ylihärsilä ja Anna-Maija Alatalkkari, puhumassa juhlien pääsihteeri Simo Korkalainen. Juhlia vietetään helteisessä säässä.

Kuva: Jarmo Vainionpää.

Kuluvana viikonloppuna vietetään Kauhavan herättäjäjuhlia, mutta virtuaalisesti. Alun perin kesälle 2020 suunnitellut juhlat siirrettiin koronan takia vuodella, mutta siitä huolimatta ei valtakunnallista kymmenien tuhansien kävijöiden yleisötapahtumaa alueen kuntayhtymä Kaksineuvoisen johtavan ylilääkärin suosituksesta uskallettu toteuttaa.

Niinpä juhlien ohjelma lähetetään koko viikonlopun ajan Kauhavalta netissä ja radiossa, mutta paikan päälle ei oteta juhlakansaa.

- Herättäjä-Yhdistykselle herättäjäjuhlat ovat perinteisesti vuoden päätapahtuma, kertoo Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen. -On merkittävää, että juhlia ei ole tarvinnut kokonaan perua, niin kuin 1940-luvulla vaan ne voidaan järjestää edes virtuaalisesti.

Toiminnanjohtaja suree kuitenkin sitä, että ihmisten kohtaamiset ja vuorovaikutus jäävät paljon vähemmälle kuin normaalijuhlilla.

- Etäjuhlat eivät tavoita samalla tavalla kuin normijuhlat. Juhlat kun ovat paljon muutakin kuin puheita ja veisuuta. Juhlien äänimaisemassa kuuluu puheensorina ja ilmassa tuoksuu rasvan käry, kun paistetaan muurinpohjalettuja lähetystyön hyväksi. Nämä äänet ja tuoksut eivät tavoita etäjuhlilla paitsi silloin, kun pihaherättäjäjuhlille kokoonnutaan ja lettuja paistetaan seurojen välissä.

Kymmeniä ”pihaherättäjäjuhlia” järjestetään juhlaviikonloppuna ympäri maan. Niissä kokoonnutaan alueellisten rajoitusten mukaisesti koteihin, seurakuntien tiloihin ja ulos kuuntelemaan yhdessä virtuaalijuhlien lähetyksiä.

Herättäjä-Yhdistyksen puheenjohtaja Tapani Rantala toteaakin Yhdistyksen ja seurajärjestäjien tehneen onnistuneen hypyn, kun seuroja on koronavuonna järjestetty etäyhteyksin.

- Seuroihin on voitu osallistua pitkien matkojen päästä. Jossain muodossa etäseuroilla on tulevaisuudessakin paikkansa. Ihmisten palaute kuitenkin kertoo, että tavallisia seuroja kaivataan. On tärkeää päästä keskusteluetäisyydelle ja yhdessä veisaamaan.

Seuroilla ja herättäjäjuhlilla on kolehtivaroin toimivalle Herättäjä-Yhdistykselle myös tärkeä taloudellinen merkitys. Rantala kertoo, että koronavuosi on merkinnyt kolehtitulojen suurta pudotusta. Taloudellisen tuen tarve on suuri, kun seuraliike palaa jälleen kohti normaalimpaa elämää.

Myös Simo Juntunen muistuttaa, että yhdistyksen talouteen etäherättäjäjuhlat vaikuttavat tulojen vähentymisenä, vaikka toki kulutkin ovat huomattavasti pienemmät.

Herättäjäjuhlilla on kuitenkin myös muuten tärkeä merkitys.

- Juhlien kautta herännäisyys ja Herättäjä-Yhdistys on tullut tutuksi niillekin, jotka eivät välttämättä muuten tunne liikettä, Juntunen muistuttaa.