TIEDOTE 29.4.2022: Kaarlo-maskotti ja lastenhahmo Köppänen mukana Joensuun herättäjäjuhlilla

Joensuun herättäjäjuhlien maskotti Kaarlo.

Joensuun herättäjäjuhlilla heinäkuun alussa seikkailevat paitsi tuhannet juhlavieraat, myös juhlamaskotti Kaarlo-saukko ja jo aiemmilta juhlilta tuttu Henki-lehden lastensivun hahmo, Körttiörkki Köppänen. Nimen Merja-Leena Määttälän luomalle saukkomaskotille keksivät Enon seurakunnan Uimaharjun päiväkerholaiset. Kaarlo tulee näkymään jo ennen kesää mm. herättäjäjuhlien some-kanavilla.

Lapset ja lapsiperheet on 1.–3.7. pidettävillä juhlilla huomioitu monella tapaa. Juhlapaikalla Joensuun pesäpallostadionilla on leikkipaikka ja läheisessä Areenassa vauvala ja valvottu lastenhoitopaikka.  Lisäksi mm. la 2.7. Joensuun kirkonmäellä toimii lasten ja koululaisten puuhapiste. Myös nuorille on omaa ohjelmaa.

Herättäjäjuhlien ohjelman perusrungon muodostavat perinteisesti taivasalla pidettävät seurat. Joensuun pesäpallostadionista muodostuu suuri seuratupa, jossa enimmillään odotetaan olevan paikalla jopa 10 000 juhlavierasta. Koko viikonlopun aikana juhlien arvioidaan keräävän n. 20 000 osanottajaa.

Varsinaisen ohjelman lisäksi on runsaasti oheisohjelmaa eri puolilla kaupunkia. Juhlien maistiaisia saadaan päivittäin Joensuun torilla. Runsasta kulttuuriohjelmaa on tarjolla kirkoissa, mm. Joonas Kokkosen ooppera ”Viimeiset kiusaukset” esitetään kahdesti Joensuun kirkossa. Yliopistolla pidettävässä suuressa ilmastoseminaarissa pohditaan ilmastomuutosta erityisesti maa- ja metsätalouden näkökulmasta. Mukana ovat mm. Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) pääsihteeri, meteorologi ja FT Petteri Taalas Genevestä ja ympäristötutkija, dosentti Panu Pihkala Helsingin yliopistosta.

Juhlia vietetään tunnuksella ”Lohduksi toisillemme”.  Juhlien järjestäjät pitävät nykyisessä maailmantilanteessa ja koronan vielä vaikuttaessa yli kaksi vuotta sitten valittua juhlateemaa entistä ajankohtaisempana. Mielenkiintoa Joensuun juhlia kohtaan lisää sekin, että kahdet aiemmat juhlat on jouduttu koronan takia pitämään etänä, mutta nyt voidaan kohdata kasvotusten.

Tällä hetkellä juhlavalmisteluissa on päällimmäisenä talkoolaisten hankinta. Heitä tarvitaan jopa 1500 erilaisiin tehtäviin, mm. juhlaravintolan pyörittämiseen. Juhlien ohjelmasta, järjestelyistä ja talkoolaiseksi ilmoittautumisesta löytyy tiedot osoitteesta www.herattajajuhlat.fi. Herättäjäjuhlien järjestäjinä toimivat Herättäjä-Yhdistys ja Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä. Vahvana yhteistyökumppanina on Joensuun kaupunki.

LISÄTIETOJA:     Kati Nissi, juhlien pääsihteeri, 050 552 11 24, **@**

Petri Karttunen, juhlatoimikunnan puheenjohtaja, 045 189 3440, **@**

Kaarlo-saukon kuva: https://herattajajuhlat.fi/5438-kuvat-medialle-juhlavalmisteluja
muuta lehdistömateriaalia: www.herattajajuhlat.fi/media2022

Seuraa

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäisistä herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Joensuun herättäjäjuhlat pidetään 1.–3.7.2022 teemalla ”Lohduksi toisillemme.” Juhlakenttänä toimii pesäpallosta tuttu Kerubi Stadion, jonka katetusta katsomosta ja pelikentälle levitettävistä penkeistä muodostuu suuri seuratupa. Läheisessä Joensuu Areenassa toimii mm. juhlaravintola. Lisäksi juhlat näkyvät ja kuuluvat Joensuun torilla, jossa saadaan maistiaisia ohjelmasta. Oheisohjelmassa on tällä kertaa mm. ilmastoseminaari ja Joonas Kokkosen ”Viimeiset kiusaukset” -ooppera.

Joensuun herättäjäjuhlien järjestäjinä toimivat Herättäjä-Yhdistys ja Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä, vahvana yhteistyökumppanina on Joensuun kaupunki. Aiemmin juhlat on pidetty Joensuussa 1961 ja 1995.

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus Joensuun jälkeen pitää 2023 Seinäjoella ja 2024 Vaasassa.