TIEDOTE 1.6.2022: Ilmastoseminaarikin sisältyy Joensuun herättäjäjuhliin

TIEDOTE 1.6.2022: Ilmastoseminaarikin sisältyy Joensuun herättäjäjuhliin

Kuva: Pixabay

Joensuun herättäjäjuhlilla on perinteisen ohjelman lisäksi monenlaista oheisohjelmaa. Yksi ajankohtaiseen aiheeseen pureutuva tapahtuma on Itä-Suomen yliopiston Carelia-salissa pe 1.7. pidettävä suuri ilmastonmuutosseminaari otsikolla ”Ilmastonmuutos tulee – oletko valmis?”

Seminaarin alustajiksi on saatu maailmantason asiantuntijoita. Globaaleista ilmastonmuutoksen trendeistä ja Suomen tilanteesta puhuu Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) pääsihteeri Petteri Taalas Genevestä. Hän on korkeimmassa asemassa YK:ssa toimiva suomalainen. Ympäristötutkija Panu Pihkala Helsingin yliopistosta kertoo ilmastokysymysten suhteesta ihmismieleen, tunteisiin ja ihmisten vuorovaikutukseen. Kun seminaari järjestetään Itä-Suomessa, erityispainopisteenä ovat metsät ja maatalous.

Näiden kahden alustuksen jälkeen on paneelikeskustelu. Siihen osallistuvat edellisten lisäksi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK) puheenjohtaja Juha Marttila Simosta, Itä-Suomen yliopiston metsänhoitotieteen professori ja Suomen ilmastopaneelin jäsen Heli Peltola Joensuusta sekä TM, toimittaja Salla Ranta. Viimemainittu toimii paneelin puheenjohtajana. Myös yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun.

Seminaari pidetään Carelia-salissa herättäjäjuhlien alkamispäivänä pe 1.7. klo 13–15. Se on avoin kaikille kiinnostuneille. Mukaan kutsutaan myös erityisesti poliittisia ja yhteiskunnallisia vaikuttajia kuten kunnallisia, maakunnallisia ja valtakunnallisia poliitikkoja. Taloudellisesti seminaaria ovat tukeneet Pohjois-Karjalan Sähkö sekä Maataloustuottajien keskusliitto (MTK), joka vastaa klo 12.30 alkavasta kahvitarjoilusta.

Seminaariin voi halutessaan ilmoittautua 17.6. mennessä osoitteessa www.joensuunseurakunnat.fi/ilmoittaudu