TIEDOTE 3.7.2022: Joensuun herättäjäjuhlilla puhuttiin lohduttavasta Jumalasta

TIEDOTE 3.7.2022: Joensuun herättäjäjuhlilla puhuttiin lohduttavasta Jumalasta

Joensuun herättäjäjuhlatoimikunnan puheenjohtaja Petri Karttunen (oik.) luovutti herättäjäjuhlien järjestelyvastuuta symboloivan herännäisjohtaja N. G. Malmbergin lähetyslippaan Seinäjoen juhlatoimikunnan puheenjohtajalle, kirkkoherra Jukka Salolle.

Kuva: Ilpo Kettunen

Herättäjäjuhlat järjestettiin päättyvänä viikonloppuna Joensuussa. Tämän vuoden juhlien tunnuksena oli ”Lohduksi toisillemme”, ote Siionin virrestä 180.

- Herättäjäjuhlien puheissa tuli näkyviin, miten monella tavalla me ihmiset kaipaamme lohtua, toteaa Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen.

- Puheissa tuli esiin, miten lohdutusta kaipaava kaipaa läsnäoloa ja kärsivällisyyttä. Jumala on lohduttaja, joka on läsnä.

Näiden Joensuun kolmansien herättäjäjuhlien kolmen päivän yhteen laskettu kokonaiskävijämäärä oli 11 000. Määrä alitti selkeästi järjestäjien alkuperäisen tavoitteen.

- Kävijämäärää saattoi verottaa ankara helle ja koronan pelko, Kalle Hiltunen toteaa.

- Lisäksi korona-aika on opettanut ihmiset osallistumaan tapahtumiin etänä, mikä on myös iloinen asia.

Koko juhlien ajan netissä ja muutamien analogisten lähettimien kautta palvellut Körttiradio vei juhlat heillekin, jotka eivät päässeet paikalle.

- Esimerkiksi päiväseuroja kuunneltiin nettiradiosta yhtä aikaa yli 1900 laitteelta. Analogisten lähettimien kuulijamääriä emme tiedä. Mutta kun yhden laitteen takana on usein useampi ihminen, on mahdollista, että Körttiradion kautta osallistui juhlille yhtä runsas joukko kuin paikan päällä.

Ihmiset ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä juhliin.

- Moni on sanonut, että on kuuma, on vähän väkeä, mutta ollaan sentään herättäjäjuhlilla!

Lohtu ja toivo

Ennen sunnuntai-iltapäivän päätösseuroja pidetyssä tilaisuudessa juhlavastuuta symboloiva herännäisjohtaja N. G. Malmbergin lähetyslipas luovutettiin Joensuusta seuraavaksi juhlavastuun ottavalle Seinäjoelle.

Lipasta luovuttamassa oli Joensuun juhlatoimikunnan puheenjohtaja Petri Karttunen.

- Joensuun juhlateema ”Lohduksi toisillemme” ja Seinäjoen herättäjäjuhlien teema ”Anna toivo huomiseen” liittyvät toisiinsa, juuri tässä järjestyksessä, Karttunen toteaa.

- Kun menneisyyden ja nykyisyyden taakat painavat, kaipaamme lohdutusta. Lohdutettuina saamme toivon ja rohkeuden katsoa tulevaisuuteen.

Petri Karttunen toteaa, että Seinäjoella on kokemusta paljon useammista herättäjäjuhlista kuin Joensuussa.

- Toivon silti, että tuoreet kokemuksemme olisivat avuksi Seinäjoen juhlan järjestäjille, ovathan Seinäjoki ja Joensuu varsin samankaltaisia maakuntakeskuksia.

Ensi vuoden juhlapaikalla pitkä herännäishistoria

Seuraavat herättäjäjuhlat pidetään Seinäjoella 14.–16.7.2023. Kyse on 17. herättäjäjuhlista nykyisen Seinäjoen kaupungin alueella, joka muodostuu Nurmosta, Seinäjoesta, Peräseinäjoesta ja Ylistarosta.

- Tämä kaupunki on Etelä-Pohjanmaan keskus ja se sekä sen lähikunnat ovat hyvin vahvaa perinteistä herännäisseutua, kertoo Seinäjoen juhlatoimikunnan puheenjohtaja, kirkkoherra Jukka Salo.

- Herännäisyydellä on täällä pitkä historia, onhan ensimmäiset herättäjäjuhlat 1893 pidetty Ylistaron Malkamäessä ja sitten 1896 Nurmon Jaskarissa. Seinäjoen keskusta-alueella vuoden 2023 juhlat ovat jo kolmannet. Aiemmat juhlat ovat olleet 1972 ja 2009.

Vuoden 2023 juhlat järjestetään aivan kaupungin ydinkeskustassa Lakeuden Ristin juurella. Juhlakenttä on lähellä rautatieasemaa, matkaa on vain muutama sata metriä. Järjestäjät toivovatkin, että juhlille saavuttaisiin mahdollisimman paljon junalla. Myös keskustan hotellit ovat myös aivan juhlakentän läheisyydessä, lyhyen kävelymatkan päässä.

- Itse juhlakenttänä toimii kirkkopuisto, joka tarjoaa varjoisaa suojaa myös aurinkoisen kesän helteisinä päivinä, Jukka Salo lupaa.

- Alvar Aallon suunnittelema kuuluisa hallinto- ja kulttuurikeskus on juhlakentän vieressä ja Lakeuden Ristin kirkko on keskellä juhla-aluetta.

Seinäjoen juhlien tunnus on ”Anna toivo huomiseen”.

- Tämä on ihmisen ikiaikainen pyyntö, muistuttaa kirkkoherra Jukka Salo.

- Me jokainen tarvitsemme toivoa elämämme eri vaiheissa sekä omaa että läheistemme tulevaisuutta pohtiessamme. Me tarvitsemme toivoa kansakuntana ja koko maailmana. Toivoon sisältyy odotusta ja tekemistä. Siihen sisältyy kaipausta ja pyyntöä. Siihen kuuluu rukousta. Se on näin myös pyyntö Jumalalle. Toivo on välttämätön se auttaa jaksamaan elämän matkalla ja kulkemaan kohti uutta ja osin vielä tuntematonta.

- Tervetuloa Seinäjoelle 14.–16.7.2023 ristin juurelle toivoa anomaan ja saamaan.

LISÄTIETOJA:

LYHYESTI

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäisistä herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat yhdet suurimmista hengellisistä kesäjuhlista Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus pitää 2023 Seinäjoella, 2024 Vaasassa, 2025 Salossa ja 2026 Ylivieskassa.

VERKOSSA

• herattajajuhlat.fi