TIEDOTE 5.7.2024: Herättäjä-Yhdistyksen vuosikokous kokoontui Vaasassa

Herättäjä-Yhdistyksen vuosikokous kokoontui Vaasassa

Herättäjä-Yhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Vaasan kaupungintalon juhlasalissa perjantaina iltapäivällä. Kokoukseen osallistui 95 yhdistyksen jäsentä.

Kokouksen avauspuheenvuorossaan yhdistyksen puheenjohtaja, yhtymäjohtaja Tapani Rantala kiitti Vaasan seurakuntayhtymää ja kaupunkia sekä juhlien talkoolaisia, Herättäjä-Yhdistyksen vastuunkantajia ja työntekijöitä kuluneesta vuodesta.

Rantalan mukaan herännäisyyttä on luonnehdittu viime vuosina avaran armon liikkeeksi.
- Tänä aikana on paljon vaativaa kristillisyyttä ja moralisoivaa kristillisyyttä. Herännäisyys ei edusta näitä virtauksia vaan koettaa auttaa ahdistettuja ihmisiä Kristuksen armahtavaan läsnäoloon. Tällaiselle herännäisyydelle ja hengelliselle kodille on kirkossa edelleen paljon tarvetta.

Taloustilanne haastava

Käydessään läpi vuoden 2023 vuosikertomusta ja tilinpäätöstä Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen totesi kyseessä olleen ensimmäisen kalenterivuoden, jolloin korona ei vaikuttanut tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Seinäjoen herättäjäjuhlien kokonaiskävijämäärä palasi pandemiaa edeltäviin lukemiin, ja vuoden aikana järjestettiin yli tuhat muuta tapahtumaa ympäri maan.

Taloudellisesti ei ole kuitenkaan pystytty palaamaan pandemiaa edeltävään aikaan. Herättäjä-Yhdistyksen tilinpäätös vuodelta 2023 oli alijäämäinen -206 463 €. Testamenttitulot ovat pienentyneet huomattavasti ja kiihtynyt inflaatio vaikuttaa myös yhdistykseen.

- Vuosi 2024 on kuitenkin alkanut taloudellisesti paremmin kuin vuosi 2023, ja syksyn muutosneuvotteluissa saavutetut säästötoimenpiteet alkavat vähitellen vaikuttaa, Hiltunen summasi.

Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Petri Hautala. Vuoden 2023 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen esitteli Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle HIltunen.
Kuva: Kaisa Viitala

Valintoja hallitukseen

Yhdistyksen jäsenmäärä vuonna 2023 oli 3 848.

Yhdistyksen sääntöihin hyväksyttiin muutamia, lähinnä terminologisia muutoksia. Lisäksi hyväksyttiin jäsenmaksun korotus kaikkiin jäsenlajeihin.

Hallituksen jäseniksi erovuoroisten tilalle vaalien valmistelutoimikunta esitti opiskelija Helena Ahosta Paltamosta, Lauri Grünthalia Helsingistä ja Eija Nivalaa Ylivieskasta. Lisäksi ehdotettiin Terho Turusta Hyvinkäältä. Äänestyksen jälkeen hallitukseen valittiin Helena Ahonen, Lauri Grünthal ja Eija Nivala vaalien valmistelutoimikunnan esityksen mukaan.

Kokouksessa Herättäjä-Yhdistyksen viiri luovutettiin Vaasan evankelis-luterilaiselle seurakuntayhtymälle ja Vaasan kaupungille. Lisäksi viiri luovutettiin vapaaehtoisille vastuunkantajille eri puolilta Suomea.

Kuva: Kaisa Viitala

LISÄTIETOJA:

• Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen, 040 577 9195
  • Herättäjä-Yhdistyksen puheenjohtaja Tapani Rantala, 0400 276 679
  • Herättäjä-Yhdistyksen vuosikertomus ja tilinpäätös 2023 osoitteessa www.h-y.fi/vuosikertomus
  • Medialle julkaisuvapaat kuvat ovat osoitteessa https://herattajajuhlat.fi/mediakuvat2024
  • Tiedotteet medialle osoitteessa https://herattajajuhlat.fi/tiedotteet2024
  • Median infosivu osoitteessa www.herattajajuhlat.fi/media2024
  • Vaasan herättäjäjuhlien seurapuheet ovat luettavissa ja kuunneltavissa osoitteessa https://herattajajuhlat.fi/seurapuheet2024 seurojen jälkeen.

HERÄTTÄJÄJUHLIEN AIKANA JÄRJESTETÄÄN YKSI MEDIATILAISUUS:

• Su 7.7.2024 klo 13.00 juhlakentän etuosassa juhlavastuun siirto Vaasasta Saloon. Herättäjäjuhlien viestikapulana toimiva N. G. Malmbergin lähetyslipas luovutetaan eteenpäin. Mukana Herättäjä-Yhdistyksen, Vaasan herättäjäjuhlien 2024 ja Salon herättäjäjuhlien 2025 edustus.
  • LISÄKSI ohjelmaa ja mahdollisuus haastatteluihin juhlatorin Torikojulla (www.herattajajuhlat.fi/torikoju2024), mm. lauantaina 6.7. Herättäjä-Yhdistyksen uutuuskirjojen tekijät: klo 11.40 Jaana Sahamies kertoo kirjastaan Hiljaisuuden oppilaana, klo 12.00 nuori taiteilija Miia Koivulampi kertoo kertomuskokoelman Sylitarinoita – Liisan ja Jussin seikkailut kuvittamisesta, klo 12.30 Pauli Löija kertoo kirjastaan Kehnon miehen postilla ja klo 15.05 Tapio Seppälä kertoo uudesta kirjastaan Sielusta sieluhun (kustannettu Herättäjä-Yhdistyksen ja Väyläkirjojen yhteistyönä)

VERKOSSA

• herattajajuhlat.fi
  • www.facebook.com/herattajajuhlat
  • Instagram: herattajajuhlat
  • YouTube: www.youtube.com/herattajajuhlat

LYHYESTI

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäisistä herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat yhdet suurimmista hengellisistä kesäjuhlista Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus pitää 2025 Salossa, 2026 Ylivieskassa ja 2027 Iisalmessa.