TIEDOTE 5.12.2023: Herättäjäjuhlien sähköiset kanavat Vaasan juhlaorganisaation vastuulle

Ensi kesänä 5.–7.7.2024 pidetään järjestyksessään 130. herättäjäjuhlat Vaasan Kasarmintorilla. Juhlien tunnus Purjeisiini tuulta anna – Ge vind i seglen on Siionin virrestä 245, ja se on juhlien pitkän historian ensimmäinen kaksikielinen tunnus. Juhlajärjestäjinä ovat Herättäjä-Yhdistys ja Vaasan suomenkielinen seurakunta. Tapahtuman yhteistyökumppanina on lisäksi Vaasan kaupunki.

Vaasan historian toiset herättäjäjuhlat

- Päättyvänä vuonna juhlia vietettiin Seinäjoella. Yleensä pyritään siihen, että juhlapaikkakunnat olisivat eri puolilla maata, mutta koronavuosien vuoksi Seinäjoki ja Vaasa osuivat nyt näin lähekkäin, selittää Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen.

- Toisaalta vaasalaisilla oli lyhyt matka Seinäjoelle tutustumaan juhlajärjestelyihin, ja talkoolaisia tulee varmasti Vaasaankin molemmista maakunnista.

Vaasassa herättäjäjuhlia vietetään kesällä 2024 vasta toisen kerran. Edellisistä juhlista on peräti 60 vuotta.

- Juhlapaikaksi on suunniteltu lähellä kaupungin keskustaa sijaitsevaa Kasarmintoria ja sen viereistä kenttää, sanoo viestintätoimikunnan puheenjohtaja Oili Airaksinen-Rajala.

- Kasarmintorin kaunis puisto koostuu avoimista nurmialueista, puu- ja pensasistutuksista sekä käytävistä. Puiston keskellä sijaitsee Vaasan ortodoksisen seurakunnan Pyhän Nikolaoksen kirkko, joka on Carl Axel Setterbergin suunnittelema vuodelta 1862.

Sähköiset kanavat tärkeitä

Juhlavalmistelut on aloitettu ajoissa. Kymmenen hengen viestintä- ja markkinointitoimikunta on työskennellyt jo vuoden verran.

- Olemme suunnitelleet juhlia yhdessä eri toimijoiden kanssa ja julkaisseet Vaasan herättäjäjuhlien Juhlaviesti-lehden, jota veimme tuliaisiksi, kun vaasalaiset olivat toivottamassa Seinäjoen herättäjäjuhlakansaa menneenä kesänä Vaasaan, kertoo Oili Airaksinen-Rajala.

Seinäjoen juhlien lisäksi Juhlaviestiä on jaossa Vaasassa seurakunnan eri tapahtumissa.

Tärkeä osa viestintää ovat myös sähköiset kanavat. Herättäjäjuhlien verkkosivut osoitteessa www.herattajajuhlat.fi sekä juhlien some-tilit Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa siirtyvät Vaasan juhlajärjestäjien haltuun 5.12.2023.

- Herättäjäjuhlat ovat 130 vuoden aikana muuttuneet ajan vaatimusten myötä, ja viime vuosina juhlien verkkosivut ja sosiaalinen media ovat tulleet entistä tärkeämmiksi informaatiokanaviksi ja juhlatunnelman levittäjiksi, Kalle Hiltunen sanoo.

Seuraa

Palvelut medialle: www.herattajajuhlat.fi/media2024

LISÄTIETOJA:

Vaasan herättäjäjuhlien viestintätoimikunnan puheenjohtaja Oili Airaksinen-Rajala, 040 561 1884
Vaasan herättäjäjuhlien pääsihteeri Alma Tuiskula, 044 480 8224
Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen, 040 577 9195

LYHYESTI

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi

Herättäjäjuhlat ovat toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus Vaasan jälkeen 2025 Salossa ja 2026 Ylivieskassa.