Bo-Göran Åstrand

Lataa puhe pdf-muodossa tästä.

>> Kuuntele puhe klikkaamalla tästä (soitin avautuu uuteen ikkunaan)

lauantai 6.7.2024
iltaseurat klo 18.30
Bo-Göran Åstrand

Arvoisa juhlaväki!

Kiitos kutsusta näille hienoille kesäjuhlille!

”Jos aamulla herätessä ensi töikseen ajattelisi kaikkea mitä päivän aikana voi sattua, ei kyllä nostaisi jalkaansa sängynlaidan yli ja nousisi ylös!”

Näin isoäitini tapasi sanoa, kun olin nuori.  Elämänsä aikana isoäitini koki monenlaisia aikoja.  Hän eli sodan.  Hän eli köyhyyden ajat.  Hän kantoi huolta lapsistaan, lapsenlapsistaan ja tulevaisuudesta.  Hän kipuili oman terveytensä kanssa. Kotitilallamme Pohjanmaalla hän sai tuntea mitä on rehkiä itsepäisten lehmien ja omapäisten sikojen kanssa.  Hän tiesi mistä puhui.  Päivä voi tuoda tullessaan monenlaisia asioita.

On päiviä, jolloin on helppo nosta vuoteesta, olo on kevyt jo heti aamulla.  On myös päiviä, jolloin tuntee, että tämä päivä tietää vastoinkäymisiä ja ongelmia.   Ehkä murehtimiset ja huolet veivät hyvän yöunen ja nukkuminen oli huonoa.  Silloin ei aamulla jalka vuoteesta nouse lattialle kepeästi.

Isoäitini opetti minulle, että myös silloin on parasta panna jalat tukevasti lattialle ja nousta ylös ja lähetä uuteen päivään. Kaikenlaisiin päiviin. Asioilla kun on tapana järjestyä, hän totesi.

Ja hän jatkoi: Minä uskon, että jos Jumala kerran on antanut minulle uuden päivän, minun on otettava se vastaan ja elettävä se.  Näin hän teki 87 vuotta.

Aina ei ollut helppoa – mutta hän ei katunut, että hän käytti näin päivänsä ja vuodet, jotka sai.  Hän oli, kaikesta huolimatta, tyytyväinen elämäänsä.  Hän osasi kertoa hauskoja muistoja ja hänellä oli kyky nauraa. Näin pilkkeen hänen silmissään.  Minä näin myös kuinka hän itki, valitti ja oli huolissaan, mutta sai voimaa elää läpi koettelemusten ja surujen.

Muisto isoäidistäni on minulle yhä vahvasti elävä.  Istuin usein hänen luonaan.  Hänen kotinsa seinällä oli huonetaulu, jossa oli muun muassa sanat: Vain armosta. Siis armoa kaikki. Armon varassa kaikki.  Pienenä nuo sanat eivät oikein auenneet minulle.

Tänään, monien vuosien jälkeen aavistan perspektiivin, jonka isoäitini koki.  Jokainen uusi päivä on Jumalan armoa.  Jokainen sydämeni lyönti on Jumalan lahja. Hänen, joka tahtoo, että minä olen, juuri nyt.  Siksi sydämeni etsii ja on levoton, kunnes se löytää levon Jumalassa. 

Jokainen hengenveto on tervehdys häneltä, joka aikojen alussa puhalsi henkensä meihin ihmisiin.  Jumalan henki, joka meille annetaan, että jaksamme elää, tehdä työtä ja hallita asioita, luoda ja uskoa tulevaan. Painaa jalat lattiaan ja kohdata uusi päivä sellaisena kuin se meille annetaan.

Jopa apostoli Paavali sai ajoittain tuntea päivän haasteen.  Hän valitti Jumalalle ja rukoili helpompia olosuhteita.  Niin mekin saamme tehdä.  Jumalalle mikään tästä ei ole vierasta.  Meidän valituksemme ja murheemme pitävät meidät lähellä Jumalaa.

Paavali valitti.  Hän murehti miten hänen käy, kuka pelastaisi hänet ahdingosta. Hän sai ajoittain kokea oman pienuutensa elämän realiteettien edessä. Siksi hänen nimensä oli Paavali, mikä tarkoittaa ”pieni”.  Se joka on pieni, tietää myös mitä on neuvottomuus, huoli ja murhe.

Paavali oli kolme kertaa rukoillut, että vaiva, jota hän kantoi otettaisiin häneltä pois.  Jumala vastasi ”pienelle apostolilleen”: Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.”  Vastaus havahdutti Paavalin oivaltamaan: ”Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.”

Rakkaat ystävät! Tämä on Jumalan lupaus jokaiselle meistä uuden päivän alkaessa. Jokaiselle uudelle päivälle Jumala antaa mitä me tarvitsemme: armon, voiman, siunauksen, ajatuksen ja tunnon, uskon ja luottamuksen.

Isoäitini elämän kuosi koostui hyvistä ja raskaista päivistä.  Hän oli kiitollinen elämästä, joka antoi hänelle niin paljon.  Kiitollinen, että hän sai elää elämänsä tässä maailmassa ja painaa jalkansa lattiaan jokaisen uuden päivän aamuna.

Nyt on meidän aikamme.  Me elämme. Nyt meillä on toinen toisemme. Tänään voimme sanoa rakkauden sanoja ja osoittaa huolenpitoa ja välittämistä.

”Herran armoa on se, että vielä elämme. Hänen laupeutensa ei lopu koskaan. Joka aamu Herran armo on uusi, suuri on hänen uskollisuutensa.”

Sinulle toivon Jumalan siunausta ja armoa jokaiseen päivääsi.

 

 

Åstrand Bo-Göran