Kokemuksia uudistetusta juhlaravintolasta
Kriikun Myllykaffila Ylistarosta tarjosi paikallista erikoisuutta, piimävelliä. Keittäjinä toimivat Katariina Huhtala ja Anneli Fagerholm.
Julkaistu 16.07.2023
Toisin kun herättäjäjuhlilla on aiemmin ollut tapana, Seinäjoella ruokailun järjestivät pääosin yrittäjät. Riisipuuron myynti oli kuitenkin edelleen juhlaorganisaation omissa käsissä. Kävin jututtamassa yrittäjiä juhlien alkaessa ja päättyessä sekä juhlaväkeä ruokailujen aikana.
Ruokailijoiden mielestä ruoka oli hyvää ja ruokailupaikka puiden varjossa oli viihtyisä. Useat olivat sitä mieltä, että aiempaa monipuolisempi ruokalajien tarjonta oli onnistunut ratkaisu, vaikka yrittäjien järjestämä juhlaruokailu tuntukin aluksi erikoiselta perinteiseen tapaan verrattuna. Paikallisen ruoan tarjonta koettiin positiivisena. Esimerkiksi piimävelli oli uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus monille kauempaa Seinäjoelle tulleille juhlavieraille.
Hyvänä pidettiin myös sitä, ettei ruokalippuja enää tarvinnut ostaa erikseen. Ruuan ja maksun pystyi hoitamaan yhdellä jonottamisella. Ostettavan ruuan lajin saattoi myös helpommin päättää juuri ennen ruokailua, tilanteen ja nälän mukaan. Maksaminen ruuan myyntipisteellä koettiin sujuvaksi.
Kehityskohteena tulevia juhlia ajatellen nähtiin myyntipisteiden määrä. Ruokalan alueella oli yhteensä kuusi myyntipistettä, joilla kolmella myytiin perinteisen tyyppistä herättäjäjuhlaruokaa. Näillä pisteillä olikin lounaan aikaan pitkät jonot ja jonotusajat muodostuivat pitkiksi. Jonojen pituus ohjasi myös osaa ruokailijoita tekemään valintansa erilaisten aterioiden välillä. Aiemmilla herättäjäjuhlilla myyntipisteitä oli ollut enemmän ja jonot tasaisempia niiden välillä. Kritiikkiä annettiin myös ruokalan muodosta. Pitkät jonot sulkivat pääsyn kentältä ruokalan takaosaan, jonne joutui pujottelemaan jonottajien välistä.
Kriikun Myllykaffila Ylistarosta tarjosi paikallista erikoisuutta, piimävelliä. Kojulla oli riittänyt sopivasti asiakkaita, joille oli ollut ruokaa tarjolla koko ajan eivätkä jonotkaan muodostuneet pitkiksi. Velli keitettiin paikan päällä soppatykillä. Gluteeniton velli valmistettiin levyllä suuressa kattilassa. Keittäjinä toimivat Katariina Huhtala ja Anneli Fagerholm. Heidän mukaansa työ oli sujunut pääosin hyvin, kun alkukankeudesta selvittiin. Soppatykin käytössä oli kuitenkin omat haasteensa, kun sellaisesta ei heillä ollut aiempaa kokemusta. Kun keittoastian suuaukko oli korkealla, vellin sekoittaminen ja astian peseminen oli hiukan hankalaa, mutta siitäkin kyllä selvittiin.
Tmi Ari Mansikkamäen pisteessä oli tarjolla makkaraperunoita ja paistettuja muikkuja. Yritys on erikoistunut tarjoamaan ruokaa erilaisilla festivaaleilla, joten heillä on runsaasti kokemusta suurista tapahtumista. Tapasin Arin itsensä paistamassa Kuusamon Kitkasta pyydettyjä muikkuja. Muihin festivaaleihin verrattuna herättäjäjuhlat jättivät yrittäjälle hyvän kokemuksen. Arin mukaan juhlaväki käyttäytyi hienosti ja oli selvästi tottunutta jonottamaan. Päiväsaikaan sijoittunut ravintolan aukiolo helpotti työn järjestelyitä. Kun yrityksellä ei ollut aiempaa kokemusta herättäjäjuhlista, he tarvitsivat hieman tukea Juhlaoppaan aikataulujen tulkitsemiseen, jotta osasivat varautua tarjoamaan ruokaa oikeaan aikaan tilaisuuksien välissä. Ari piti myös siitä, että kullakin yrittäjällä oli oma profiilinsa eikä samanlaista ruokaa ollut tarjolla monelta taholta.
Holy Smoke houkutteli juhlaväkeä pizzoilla ja burgereilla. Heidän listaltaan löytyi myös BBQ-porsasta ja vegechiliä ranskalaisilla perunoilla. Yrittäjä Saku Salo mainitsi yrityksen vähentäneen osallistumista festivaaleille. Tällä kertaa mukaan kuitenkin päätettiin lähteä, jotta yrityksen paikallinen osaaminen tavoittaisi Seinäjoelle muualta saapuneet juhlavieraat. Sunnuntaina Holy Smoken teltalla työskentelevät kokit vakuuttelivat tyytyväisyyttään viikonlopun kulkuun. Tilapäisiä tuotepuutteita lukuun ottamatta kaikki oli heidän mukaansa sujunut hyvin.
Perinteisempää herättäjäjuhlien ruokaa eli lohikeittoa, kinkkukiusausta ja palapaistia oli tarjolla Alitar Oy:n pisteellä. Heillä oli varauduttu ruuan menekkiin kahdella maksupisteellä. Juhlien kuluessa yrittäjälle kuitenkin selvisi, että pisteitä olisi tarvittu useampia. Näin olisivat jonot muodostuneet lyhyemmiksi ja tilaisuutta varten varattua ruokaakin olisi ehditty myydä enemmän. Yrittäjän mukaan tuleville juhlille kannattaisi ottaakin kehityskohteeksi yrittäjien parempi ohjeistus juhlaravintolan suunnittelun osalta.
teksti ja kuva: Erkki Koivusalo